۴ مهر ۱۴۰۳، ۶:۴۷

مهر بررسی می‌کند؛

تعلل ظفرقندی در انتخاب سکاندار دارو و تجهیزات پزشکی

تعلل ظفرقندی در انتخاب سکاندار دارو و تجهیزات پزشکی

وزیر بهداشت برای معرفی رئیس سازمان غذا و دارو، همچنان صبر پیشه کرده و همین موضوع سبب شده این سوال تداعی شود که شاید قرار بر ابقای سکاندار دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سازمان غذا و دارو را باید پاشنه آشیل وزارت بهداشت تلقی کرد که همواره با حاشیه‌های فراوانی برای نظام سلامت کشور همراه بوده است.

با گذشت بیش از یک ماه از شروع به کار محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت دولت چهاردهم، فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، همچنان چشم انتظار معرفی رئیس سازمان غذا و دارو هستند. هر چند که هنوز برخی از معاونت‌های وزارتخانه نیز دست نخورده است. اما، شرایط سازمان غذا و دارو، متفاوت از سایر معاونت‌های وزارت بهداشت است.

در همین راستا، سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با مخاطب قرار دادن وزیر بهداشت، گفت: این همه تأخیر در معرفی معاونان وزارت بهداشت، قابل قبول نیست.

وی افزود: اگر معاونان قبلی هنری داشتند که قبلاً انجام داده بودند، چرا زودتر تکلیف معاونت‌های وزارتخانه را روشن نمی‌کنید.

مرندی با انتقاد از کُندی در انتخاب معاونان وزارت بهداشت، گفت: باید زودتر تکلیف برنامه‌های وزارت بهداشت را معلوم کنید.

شاید انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو را بتوان مهم‌ترین انتخاب وزیر بهداشت در مسیر انجام مسئولیت و مأموریت او در وزارت بهداشت تلقی کرد. زیرا، حوزه سلامت همواره با دارو و تجهیزات پزشکی شناخته می‌شود و از همین رو؛ آرامش در سازمان غذا و دارو، می‌تواند به سرعت انجام وظایف وزیر کمک کند.

اما، تأخیر در معرفی یا ابقای رئیس سازمان غذا و دارو، با حرف و حدیث‌های زیادی همراه شده و در نتیجه آن، پچ‌پچ‌های فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هم بیشتر شده است. اینکه سرانجام قرار است چه کسی در ساختمان فخر رازی بر صندلی ریاست تکیه بزند.

علی جعفریان مشاور عالی وزیر بهداشت، یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب معاونان وزارت بهداشت را تکراری نبودن افراد عنوان کرده و گفته است؛ افرادی که تکراری باشند نمره منفی می‌گیرند. کسی که قبلاً معاون بوده یک نمره منفی دارد چون قبلاً به احتمال زیاد کارهایی را که می‌توانسته انجام دهد انجام داده و الان به حالت روزمرگی رسیده است.

با این حال از بین چهار معاونی که تاکنون منصوب شده‌اند، سه نفر (طاهر موهبتی، علیرضا رئیسی و حمید جمال‌الدینی) تکراری هستند.

کامران باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت، در واکنش به نحوه انتخاب معاونان وزارت بهداشت، گفت: باید میدان کار و تجربه و اعتماد را برای جوانان فراهم ساخت و حلقه مدیریت را در بهداشت و درمان باز کرد.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های ما این است که عده‌ای محدود می‌روند و می‌آیند و تکرار می‌شوند. این نحوه انتخاب مدیران، نوآوری را از بین می‌برد.

لنکرانی تاکید کرد: آدم‌های جدید به خصوص جوانان فرصت خیلی خوبی هستند، اما فرصتی به آنها نمی‌دهیم. اینکه برخی می‌گویند برنامه پرورش مدیر می‌خواهیم بگذاریم اما دوستان خودمان را مدیر کنیم، درست نیست.

بابک مصباحی فعال صنعت داروسازی گفت: به جای موضوع داروساز بودن یا داروساز نبودن رئیس سازمان غذا و دارو باید درباره معیارهای انتخاب آن صحبت کنیم. باید قوانین و مقررات سفت و سختی درباره مدیریت تعارض منافع تدوین و اجرا شود.

علیرضا چیذری رئیس انجمن تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: وقتی تعارض منافع وجود داشته باشد خواه، ناخواه به شیوه‌های مختلف سوءاستفاده رخ می‌دهد.

وی افزود: به نظر من رئیس سازمان غذا و دارو چه از لحاظ صنفی و چه از نظر حقوقی، نباید تعارض منافع داشته باشد.

وحید محلاتی نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل، گفت: موضوع تعارض منافع حالت برچسبی پیدا کرده و باعث شده انتخاب رئیس سازمان غذا و دارو با تأخیر زیادی مواجه شود.

وی افزود: در شرایطی که مشکلات زیادی برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد اما هنوز کسی برای این سمت انتخاب نشده است. مدیرانی که قرار است سمت بگیرند، می‌توانند تعارض منافع خود را قبل از گرفتن سمت‌های مدیریتی افشا کنند و اُرگان‌های نظارتی این تعارضات را طی دوره مدیریت پیگیری و در صورت تخلف با مدیر مربوطه برخورد کنند.

به نظر می‌رسد، وزیر بهداشت در انتخاب سکاندار سازمان غذا و دارو، به دنبال چهره‌ای است که حاشیه نداشته باشد و بتواند با حاشیه‌های این سازمان بجنگد و البته پیروز باشد. شاید هم، تعلل وزیر برای ابقای رئیس سازمان باشد.

کد خبر 6235603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      0 0
      وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر ظفرقندی اولا پرداخت مطالبات کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی شامل فوق العاده خاص که تنها خردادماه آن پرداخت شده وتابحال 3ماه معوق داردوپرداخت کارانه واضافه کارهم معوق که اولویت اول پرداخت مزایای پرسنلی است ثانیا چینش پازل مدیریت وزارت بهداشت وروسای دانشگاهها
    • ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      1 0
      فرمایش دکتر مرندی درمعرفی بدون فوت زمان مدیران وزارت بهداشت منطقی است وانتصاب مدیران بازار گمانه زنی را هم تمام میکند وفرصت خدمت هم ازبین نمیرود
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۴
      0 0
      تحول درتمام سطوح مدیریتی وزارت بهداشت به لحاظ ارتقاء نظام سلامت ضرورت دارد اعم ازمدیران ستادی ومدیران دانشگاهی علوم پزشکی